Telmo Lazkano: «Eskolak mugikorrik gabeko arnasgune bihurtu behar ditugu»
Haur eta nerabeen artean sakelako telefonoen erabilera mugatzeko neurrien eske Altxa Burua mugimenduan batuta dauden familiek ozendu egin dute berriz ahotsa. 8.000 sinadura baino gehiago batu dituzte beren aldarrien alde.
Zer aldarritan jarri nahi duzue indarra?
Hiru helburuk batzen gaituzte, batik bat: mugikorra erabiltzen hasteko adina atzeratzea, heztea eta bidelagun izatea bidean, eta eskolak mugikorrik gabeko arnasgune izatea.
Eta zer eskari dituzue helburu horien inguruan?
Eskolaren
inguruan, araudi juridiko bat eskatzen diogu Hezkuntza Sailari, non
jarriko duen eskolak mugikorrik gabeko arnasguneak direla. Bi kausa
daude horretarako. Lehenengoa: hori ez da eskubide urraketa bat, baizik
eta eskubide bat bermatzeko modu bat. Zer eskubide? Garapen kognitibo
osasuntsu bat izateko eskubidea. Badakigu eskolak mugikorrik gabeko
arnasgune bihurtzen direnean egoerak hobera egiten duela nabarmen, maila
oso nabarmenetan: irakasleen jarduna errazten du, baita ikasleena
ere, hartu-eman gehiago dituzte ikasleek artean, jarduera fisikoa
hobetzen da, ziberjazarpenacloseZiberbullying-a.
murrizten da, eta PISA txostenetan ere
hobekuntzak ikusi dira.
«Badakigu eskolak mugikorrik gabeko arnasgune bihurtzen direnean egoerak hobera egiten duela nabarmen».
Bigarren motiboa zein da?
Gaur egun, eskoletako profesionalak
ere oso egoera zaurgarricloseErraz kaltetua gerta daitekeena.
an daude, babes legal bat ez daukatelako.
Oraintxe bertan, nahiz eta gure eskolako araudian halakoak sartu, ez
dago garbi guk bermerik badugun irakasle gisa ikasleei mugikorra
kentzeko eta dena delako ondorioak jartzeko. Eta zer gertatzen da
ziberjazarpen kasuetan? Niri, eskola moduan, ez didazu uzten gailu hori
eskolara ez sartzen, baina sartzen bada, ni naiz erantzulea. Orduan,
Hezkuntza Sailari eskatzen diogu lege bat hori guztia jasotzeko.
Hau ez da hemen jaio den zerbait, nazioartean gertatzen ari da, eta Unescok berak adierazia du: eskolak mugikorrik gabeko arnasgune bihurtu behar ditugu.
Sakelakoa erabiltzen hasteko adina atzeratzeko eta haur eta nerabeei arlo horretan laguntza emateko, zer egin behar dute instituzioek? Zer eskatzen diezue?
Instituzioek lagun dezakete gaiaren gaineko
kontzientzia zabaltzen. Adinaren atzeratze eta erabileraren
arrazionalizatzecloseArrazoimenaren neurrietara ekartzea.
horretan, lan ikaragarria, boluntarioa, esfortzu
handikoa ikusten dugu familien partetik, eta eskolen partetik ere
askotxo. Baina instituzioek ez digute erakusten babesik, eta zer
lagungarria izango litzatekeen Osasun Sailak, adibidez, hau osasun
publikoko arazo bat den neurrian, honen gaineko kontzientziazio kanpaina
bat egitea, kalamuarekin-eta egiten den bezalaxe.
«Zer lagungarria izango litzatekeen Osasun Sailak, adibidez, hau osasun publikoko arazo bat den neurrian, honen gaineko kontzientziazio kanpaina bat egitea, kalamuarekin-eta egiten den bezalaxe».
Eta hirugarren helburuari begira?
Helburu hori heziketa da: eredu izatea. Adina atzeratzeagatik atzeratzeak ez du ekarriko harreman osasuntsu bat mugikorrekin. Adina atzeratzea funtsezkoa da gaitasuna eta heldutasun maila bat behar direlako tresna ahaltsu hau kontrolatu ahal izateko, baina, horrekin batera, baliabideak eman behar ditugu: heziketa bat.
Helduek teknologia horiekin duten harremana berrikustea ere beharrezkoa da hor, ezta?
Hori
da. Pantailaren alde berean gaude guztiok, eta ondorioak guztiok
pairatzencloseJasaten.
ditugun, denontzat berdinak ez badira ere. Zenbat eta adin
gutxiago izan, ondorioak latzagoak dira: neurogarapenean, osasun
mentalean... Baina helduoi ere eragiten digu, eta, zintzotasunez jokatuz
gero, esango dugu nahi baino denbora gehiago ematen dugula
mugikorrarekin eta horrek eragozten digula osasuntsuagoak diren gauzei
arreta ematea. Gainera, gure erabilerak eragin zuzena du gure txikiek
egingo duten edo egiten duten erabilerarekin. Eredu gara arlo askotan,
eta honetan ere bai, noski.
Jatorrizko artikuluak
- Telmo Lazkano: «Eskolak mugikorrik gabeko arnasgune bihurtu behar ditugu» Arantxa Iraola | |