Nekroturismoa modan ei dago. Marta Extramiana idazlea da (Gasteiz, 1964) Gasteizko Santa Isabel hilerriko bisita gidatuen arduraduna. Han ezagututakoren bat bere eleberrietako pertsonaia bihurtu du.
NekroturismoacloseHilerriko turismoa.
modan dago?
Geroz eta jende gehiagori
interesatzen zaio. Azken batean, jendeak elizak bisitatzen dituenean,
edo meskitak, edo sinagogak, Erdi Aroan jende guztia hilobiratzen zuten
tokiak bisitatzen ditu. Greziara joan eta Efeso bisitatzen duzunean,
nekropolicloseAntzinako hilerri handia.
bat ari zara bisitatzen.
Eta gureak garaikideak dira.
Hori da. Gure hilerriak XIX.
mendeko nekropoliak dira. Aire zabalean dauden museoak: eskulturak,
erliebeak, beiratecloseBeirazko egitura batez osaturiko itxitura.
ak —ganorabako horiek suntsitzen ez dituztenak,
behintzat—. Artxibo historikoak ere badira; arkitektura aberatsa dute,
eta baita landareria ere.
Landaredia?
XIX. mendeko hilerri gehienak lorategiak dira, oso lorategi bereziak. Helburua ez baitzen hildakoak han utzi eta «agur, hor konpon» esatea. Garai horretakoak dira hilobietako botanikari buruzko lehen tratatuak. Oso interesgarria da jakitea zuhaitz eta landare bakoitzak esanahi ezberdina duela hilerri bakoitzean.
Ez da morbo kontua, beraz.
Inolaz ere ez. Hilerri bakoitza entziklopedia baten gisakoa da. Horiek ikusteko bisita bat antolatzen duzunean, bertan daudenei omenaldi bat egitera zoaz, haiek oroitzera.
Nola iritsi zinen zu honetara?
Arte
Ederrak ikasi nituenerako, asko gustatzen zitzaizkidan hilerriak. Oso
estetikoak iruditu izan zaizkit beti. Artearen Historia ikasi nuenean,
Erdi Aroko hilobien ikonografiacloseGai edo izaera jakin bateko irudien multzoa.
n sakondu nuen. Ana de Begoña izan zen
nire tesiaren zuzendaria. XIX. mendean espezializatuta zegoen, niri
hasieran ez zitzaidan bereziki interesatzen, baina beste begirada
batekin irakatsi zidan, eta, orain, XIX. mendeko hilerriekin
maiteminduta nago.
Zer berezitasun dute, bada?
Garai hartako hirien kopia bat
dira. Hiri txiki batzuk. Zonaka banatuta daude: aristokratena,
burgesiarena, langileriarena... Eta bakoitzak dauka bere iruditeria:
kapera closeEliza txikia.
itzelak, panteoi dotoreak, porlanezko hilerri xumeak... Azken
batean, hilerriak garaiko gizartearen isla dira.
«[XIX. mendeko hilerriak] Garai hartako hirien kopia bat dira. Hiri txiki batzuk».
Eta bisitariak?
Toki
askotatik etortzen dira. Gasteizkoak ere asko, Santa Isabel ezagutzen
ez dutenak. Arte Ederretako ikasleak, historian interesa dutenak,
ele-melecloseBerriketa.
eta pasadizo bila datozenak...
Zer du, bada, Santa Isabelek?
Eskultura izugarri ederrak izateaz gain, arkitektura oso aberatsa, beirate zoragarriak, eta pertsonaia oso interesgarriak.
Adibidez?
Guztiz
ezezaguna den bat, ai gajoa! Pancracia Ollo, Tomas Zumalakarregiren
alarguna, hementxe dago ehortzita. Ni naiz agurtzen duen bakarra; nire
maitea. Sebastian Iradier ere hemen dago, habanerencloseKuban sortutako dantza mota baten kantuen.
asmatzailea; Manuel
Iradier esploratzailea, Alaba jenerala, Mateo Moraza politikaria, Pedro
Egaña ministroa... Eta jendea sailean erail eta bortxatu zuen lehen
gaizkilea ere bai: Juan Diaz de Garaio, Sacamantecas.
«Pancracia Ollo, Tomas Zumalakarregiren alarguna, hementxe dago ehortzita».
Zure eleberrietarako materiala badaukazu, beraz?
Bai,
noski. Adibidez, Geronimo Roure hemen ezagutu nuen. Pertsona zoragarria
eta xarmagarria. Medikua eta Gasteizko Ateneoko presidentea. Hark
ekarri zuen baztangacloseGaitz kutsakor larria.
ren kontrako txertoa, besteak beste. Harribitxi bat.
Oso inteligentea. Nire eleberrietako pertsonaia nagusi bihurtu nuen.
Baina ez CSIkoen estiloan, estilo intelektualagoan.
Jatorrizko artikuluak
- Marta Extramiana: «Zatozte, jende benetan xarmagarria aurkeztuko dizuet, hilik dauden arren» Enekoitz Telleria Sarriegi | |